MASFED’den ikinci el otomobiller için tedbir çağrısı
Motorlu Taşıt Satıcıları Federasyonu (MASFED) Başkanı Aydın Erkoç, son dönemde Çin ve Avrupa ülkeleri menşeli otomobillere yönelik artan eğilimin cari açık başta olmak üzere ülke ekonomisi açısından dezavantajlar taşıdığına dikkat çekerek, şunları söyledi: Türkiye’de üretilen ve ikinci el piyasasını da göz önünde bulundurarak üretilen otomobillerden yana olduğunu söyledi. ”Hep birlikte”Önlem alınması çağrısında bulundu.
MASFED Başkanı Erkoç, ”Dünyanın her yerinde olduğu gibi ülkemizde de yaşanan ekonomik sıkıntılar bazı tedbirleri zorunlu kılıyor. “Tüm ülke olarak bazı tedbirlerin alınması gerekiyor” dedi. Türkiye’de üretilen otomobiller için bazı teşvik ve destekler talep eden Erkoç, şöyle konuştu: ”Burada ikinci el sektörü çok büyük önem taşıyor. Yeni bir politika izlenebilir. Yeni bir araba yerine az kullanılmış ikinci el bir araba tercih edilebilir. Örneğin 80 bin kilometresi olan bir aracı yenisiyle değiştirmek yerine 30 bin kilometresi daha az olan kullanılmış bir araçla değiştirilebiliyor.
Geçtiğimiz yıl otomotiv pazarında tüm zamanların rekorunun kırılması, ikinci el araç pazarındaki dinamikleri değiştirdi.
Öyle ki 2023 yılında tüketicilerin sıfır araç, özellikle de ithal elektrikli otomobil tercihi pazardaki canlılığı artırırken, ikinci el araçlarda yavaşlama yaşandı. İkinci el araç satışlarında özellikle son dört ayda sürekli bir düşüş yaşanıyor.
Motorlu Taşıt Satıcıları Federasyonu (MASFED) Başkanı Aydın Erkoç, devam eden bölgesel savaşlar ve küresel istikrarsızlıkla birlikte, taşıt kredisi vadelerinin kısa olması, yüksek faiz oranları, döviz kurunun bilinmemesi gibi durumların genel olarak otomotiv pazarını etkileyen temel faktörler olduğunu belirtti. 2024 yılında da süreçler duracak. Olumsuz etkisinin devam edeceğini kaydetti.
Erkoç, “Dünyanın her yerinde olduğu gibi ülkemizde de yaşanan ekonomik sıkıntılar bazı önlemleri gerektiriyor. Savaşların devam etmesi, Filistin savaşının farklı bir yere evrilmesi gibi nedenler sektörü etkilemeye devam edecek. Gerekli. Bütün ülke olarak bazı tedbirlerin alınması gerekiyor.”
Çin’den gelen elektrikli otomobillere de değinen Erkoç, “Önümüzdeki dönemde Çin ile Avrupa arasında araç savaşı çıkacak gibi görünüyor. Çin’den gelen araçlara bazı katı kurallar uygulanıyor ancak Avrupa’dan gelen araçlar da ithal ediliyor,” dedi. yani haksız rekabetin olmaması gerekiyor. Türkiye’de üretiliyor.” “Araçlara bazı teşvik ve destekler sağlanabilir, ÖTV indirimi gibi bazı teşvikler de faydalı olabilir” dedi.
Erkoç, ikinci el araç pazarının sanayi açısından değerine de dikkat çekerek, şunları söyledi: “Burada ikinci el araç sektörü büyük önem taşıyor. Yeni bir politika izlenebilir. Yeni bir araba yerine az kullanılmış ikinci el bir araba tercih edilebilir. Mesela 80 bin kilometresi olan bir aracı yenisiyle değiştirmek yerine. Yenisi 30 bin kilometre daha az kullanılmış bir araçla değiştirilebilir. Bu konuda bazı teşvikler de faydalı olabilir. “Ayrıca Ticaret Bakanlığımızın başlattığı uygulamanın sıkı denetimlerle devam etmesi, cezaların da devam etmesi gerekiyor. Alıcı ve satıcı dediğimiz, vergi ödemeyen ve fiyatların yükselmesine neden olan kayıt dışı kişiler için takip yapılması gerekiyor. Vergisini ödeyen, istihdam sağlayan meslek mensuplarının bu haksız rekabete maruz kalmaması gerekiyor.”İfadelerini kullandı.
YENİ ARAÇ SATIŞLARI ARTIRKEN İKİNCİ EL ARAÇ SATIŞLARI AZALDI
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı motorlu taşıt piyasalarına ilişkin Aralık ayı bilgilerine göre, yeni araç satışlarını gösteren trafiğe kayıtlı otomobil sayısı, Aralık ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 59,6 arttı. minibüs, otobüs, kamyon ile 90 bin 181 adede ulaştı. Kamyon, kamyonet, motosiklet ve traktör gibi diğer türlerin de dahil olduğu trafiğe giren toplam yeni araç sayısı ise yüzde 45,3 artışla 199 bin 259 adede yükseldi.
Yıl boyunca trafiğe kaydı yapılan toplam yeni araç sayısı ise bir önceki yıla göre yüzde 80,3 artışla 2 milyon 290 bin 280 adede ulaştı. Bunun 945 bin 768 adedi otomobil oldu ve bunların sayısı bir önceki yıla göre yüzde 67 arttı.
Ocak-Aralık döneminde 5 bin 185’i otomobil olmak üzere toplam 31 bin 721 aracın trafiğe kaydı silinerek trafikten çekildi. Böylece trafikteki toplam araç sayısı 2023 yılının tamamında 2 milyon 258 bin 559 adet arttı.
İkinci el araç pazarında Aralık ayı yılın en kötü ayı oldu. Noter döneminde yapılan satışlar geçen yılın aynı ayına göre otomobilde yüzde 27,9, toplamda ise yüzde 24,2 azaldı.
Aylık bazda 551 bin 244 adet ikinci el otomobil satışı gerçekleşirken, toplam satılan araç sayısı ise 838 bin 871 adet oldu. İkinci el otomobil satışlarındaki sürekli düşüş Aralık ayında dört aya ulaştı.
2023 yılının tamamında ikinci el araç pazarında noterler aracılığıyla yapılan departman sayısı 6 milyon 964 bin 700’ü otomobil olmak üzere 762 adette toplam 10 milyon 551 adete ulaştı. İkinci el otomobil sayısında 2022 yılına göre yıllık artış da otomobilde yüzde 8,9, toplamda ise yüzde 10,3 ile düşük kaldı.